Професионалните домоуправители искат затягане на наредбите
Липсата на ясна регулация и конкретни изисквания към управлението и поддръжката на етажната собственост води до недоверие и конкуренция между партньорите с общи интереси. Това заяви Ламбро Попов, председател на АДУЕС на пресконференция в БТА.
На събитието бе представена дейността на учредената Асоциация на дружествата, управляващи етажна собственост (АДУЕС).
"Необходимостта от сдружаване на бизнеса възникна по естествен път, вследствие на динамичното развитие на сектора в една доста слабо регулирана среда", заяви Ламбро Попов.
Пет от водещите дружества в бранша са учредители на Асоциацията, а нейните членове оперират на територията на София, Благоевград, Пловдив и Дупница. Дружествата управляват около 3000 индивидуални сгради. 100 са дружествата за професионално управление на етажна собственост, които оперират в цялата страна.
"Броят на заетите сгради не надвишава 15% от всички многофамилни сгради в България", подчерта Попов. В момента 15 000 са сградите с неясно управление. Затова от Асоциацията настояват за паспортизация на старите сгради.
По последни данни на Министерство на регионалното развитие и благоустройството броят на необитаемите жилища в страната достига 31%.Попов изтъкна, че наближава края на експлоатационния срок на панелните жилища, които са около 22 000 сгради. Едва 760 от тях са одобрени по програмата за саниране.
"Имаме ангажимент, свързан с постоянна работа върху подобряването на жизнената среда в управляваните от нас обекти. Вярвайки, че работата ни е насочена преди всичко към хората, се стремим, решавайки проблемите на сградата, на околната среда, около тях да решим повече вътрешни проблеми от социално-битов характер", допълни Попов.
Ламбро Попов посочи още, че 47% от всички жилищни сгради в страната са с режим на етажна собственост, а между 7000-8000 сгради се управляват от професионални дружества. Един от най-големите проблеми със законодателството е доброволния и пожелателен характер, в който осъществяваният контрол е косвен и е поверен на общинската администрация.
По думите на Попов, често съответната администрация не разполага с необходимия капацитет да отговаря за всички сгради в региона и да осъществява контролна дейност. Това се отразява върху правилното спазване на разпоредбите от живущите и да се придържат към установените норми. Попов смята, че това рефлектира пряко върху управлението на сградата, но и върху нейното техническо състояние.
"За наше огромно съжаление голяма част от бранша все още е в сивия сектор, което от своя страна пречи на устойчивото развитие на нашия бизнес", заяви Попов. Всички проблеми са поради липсата на нормативна регламентация и стандартни изисквания, които дружествата би следвало да поемат.
От АДУЕС целят въвеждане на вътрешни изисквания при изпълняване на дейностите при управление и поддръжка, за да се подобри качеството на предлаганите услуги, както и разработка на общовалидни критерии за членство в Асоциацията, за да гарантират качествената работа по дейностите. Освен това членовете на Асоциацията настояват за въвеждането на единен регистър на юридическите лица и лицензионен режим на дружествата.
До края на годината са планирани работни срещи с представители на отговорните институции, лица от неправителствения сектор, експерти по вещно и облигационно право и всички фирми от бранша. На широка кръгла маса АДУЕС цели да достигне до конкретни предложения за промяна в правната рамка на Закона за управление на етажната собственост.